Educational quality differences in a middle-income country : The urban - rural gap in Malaysian primary schools
Sekolah luar bandar didapati mempunyai iklim sekolah yang sedikit berbeza daripada iklim sekolah di bandar. Iklim sekolah yang dimaksudkan di sini merujuk kepada beberapa perkara iaitu kekaburan tugas, kuasa yang berpusat dan formal, suasana kerja, pencerapan, pembangunan kerjaya, penglibatan dalam membuat keputusan dan persepsi guru dan juga pelajar. Guru-guru di sekolah luar bandar merasakan bahawa mereka kurang diberi pengupayaan (lack of empowerment) terutama dalam membuat keputusan. Kemungkinan juga perbezaan iklim ini disebabkan oleh rasa tidak puas hati terhadap ciri-ciri pelajar luar bandar seperti status sosioekonomi.
Sumber : http://zamrudb.blogspot.my/2013/05/jurang-antara-sekolah-luar-bandar-dan.html
Pendapat :
Berdasarkan artikel di atas, amatlah bertepatan dengan isu jurang dalam pencapaian pelajar di bandar dengan pelajar di luar bandar. Iklim sekolah memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan sesuatu jurang. Artikel ini juga ada menyatakan iklim yang dihadapi oleh sekolah di luar bandar menyebabkan terdapatnya jurang yang besar dengan sekolah di bandar kerana sekolah di luar bandar boleh dikatakan terpinggir dan banyak ketinggalan dalam mendapat maklumat-maklumat yang baharu dan terkini sehingga kebanyakan sekolah yang berkenaan hilang fokus dalam membentuk iklim sekolah yang baik dan sesuai.
bermanfaat sihh buat kami yang membaca nyaa terimakasih atas ulasan nya 🙂 jnagan lupa mampir di website dynda juga yaa kak 🙂 http://www.kartumantap.com untuk saran dan masukan nya bisa di isi di kolom komentar yaa kak 🙂 terimakasih :*
ReplyDelete