JURANG PENDIDIKAN ANTARA MURID ASLI DAN MURID DI BANDAR
Selain faktor ekonomi, geografi, personaliti individu, serta faktor masyarakat, faktor utama lain yang menjadi pengaruh kepada keciciran dalam pencapaian akademik adalah faktor pemakanan kanak-kanak Orang Asli. Ini adalah kerana pemakanan yang baik dan sihat akan mempengaruhi perkembangan kognitif dan kecerdasan akal (Benton, 2010; Fanjiang & Kleinman, 2007; Ross, 2010; Mohamad Johdi Salleh & Abdul Razak, 2009). Aspek-aspek yang terkandung dalam faktor pemakanan ini boleh menjejaskan perkembangan kognitif kanak-kanak khususnya Orang Asli ini. Menurut Haslinah (2009), pemakanan yang berkhasiat dan mencukupi memandu kepada status kesihatan yang baik bagi perkembangan kognitif yang sempurna untuk kanak-kanak.
Sumber :studentsrepo.um.edu.my/6257/9/BAB_1_PENGENALAN.pdf
Pendapat :
Kami amatlah bersetuju mengenai petikan daripada artikel berkenaan, kebanyakan murid-murid
di sekolah asli ini, makanan asasi mereka adalah daripada hasil-hasil hutan. Mereka akan makan apa
di sekolah asli ini, makanan asasi mereka adalah daripada hasil-hasil hutan. Mereka akan makan apa
sahaja yang boleh dimakan. Rata-rata murid mengakui bahawa mereka ada makan ular, katak,
berudu dan khinzir. Faktor pemakanan juga mempengaruhi kognitif mereka dan secara tidak langsung
mengakibatkan pencapaian mereka dalam pendidikan jauh ketinggalan dengan murid-murid yang
tinnggal di bandar dan pinggir bandar.
No comments:
Post a Comment