Friday, April 28, 2017

WEEK 10 : PENTAKSIRAN PEMBELAJARAN PELAJAR : AMALAN GURU-GURU DI MALAYSIA







Ulasan: 
Kajian ini dilakukan secara kaji selidik bagi memperoleh maklumat tentang amalan-amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kebiasaannya guru hanya mengunakan ujian objektif berbentuk aneka-pilihan dalam menguji tahap pencapaian murid. Pada pendapat saya, tidak salah guru-guru menggunakan ujian objektif aneka pilihan, namun ia tidak sesuai untuk menilai kebolehan sebenar murid. Ini kerana sistem aneka pilihan boleh dijawab oleh semua murid. Apatah lagi bila melibatkan mata pelajaran matematik, soalan subjektif ataupun penyelesaian masalah matematik mampu menilai tahap sebenar kemahiran murid terhadap sesuatu topik. Selain itu, isu yang boleh dikaitkan melalui dapatan kajian ini, aspek pembentukan skema pemarkahan adalah berbeza-beza mengikut sekolah. Pada pendapat saya, skema pemarkahan yang seragam antara semua sekolah amatlah sesuai untuk menilai tahap prestasi semua murid di Malaysia.


Masalah sistem penilaian prestasi

SALAH satu faktor membawa kepada ketidakpuashatian kakitangan awam terhadap pelaksanaan Sistem Saraan Baru (SSB) adalah masalah dalam penilaian prestasi.
Masalah penilaian prestasi ini bukan hanya timbul di dalam pelaksanaan SSB bahkan sistem ganjaran berasaskan prestasi yang dilaksanakan di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan Britain turut tidak lari daripada menghadapinya. Malah masalah ini masih lagi tidak dapat diselesaikan sehingga kini walaupun banyak percubaan dibuat untuk mengatasinya.
Di antara masalah yang ketara dalam pelaksanaan sistem penilaian prestasi ialah ketidakmampuan pihak organisasi untuk mengukur dengan tepat prestasi pekerja.
Golongan akademik dan pentadbir pada umumnya sependapat tentang kesukaran mengukur prestasi pekerja secara tepat dan ia merupakan halangan utama untuk melaksanakan sistem ganjaran berasaskan prestasi dengan berkesan.
Kelemahan ini semakin meruncing di sektor awam. Aspek yang hendak diukur itu adalah bersifat subjektif seperti perkhidmatan yang diberikan atau kualiti barangan yang dihasilkan. Tambahan pula kebanyakan sistem penilaian prestasi menggunakan alat ukuran yang subjektif.
Alat penilaian yang bersifat subjektif ini tidak dapat menggambarkan hubungan yang jelas di antara prestasi dan ganjaran.
Selain daripada itu terdapat pengkaji yang berpendapat proses penilaian prestasi hanyalah satu kaedah untuk mendokumentasikan prestasi pekerja bagi mematuhi peraturan pentadbiran dan ia merupakan suatu pembaziran kerana wujud banyak kelemahan dalam menilai prestasi pekerja.
Antara kelemahan yang sering berlaku ialah kelemahan penilai menilai prestasi pekerja seperti berlakunya kesan halo, penilai yang berat sebelah dan bersikap prejudis. Kesilapan penilai ini akan memberi kesan yang serius ke atas kredibiliti sistem penilaian prestasi walaupun organisasi berkenaan mempunyai sistem penilaian yang baik.
Masalah pelaksanaan sistem penilaian prestasi yang tidak sistematik dan rapi juga menyumbangkan kepada persoalan tentang kredibiliti sistem ini. Terdapat pengkaji yang mendapati kebanyakan sistem penilaian prestasi menghadapi masalah seperti kekurangan ujian awal dan kurang penerimaan oleh pekerja ke atas aspek yang dinilai yang menyebabkan pihak pekerja tidak yakin terhadap sistem ini.
Ini disokong oleh pakar yang menyatakan salah satu sebab mengapa pekerja-pekerja lama begitu pesimis terhadap kemampuan pihak pengurusan mengaitkan ganjaran dan prestasi adalah kerana ke esahan alat penilaian prestasi pekerja adalah sangat rendah.
Had dalam belanjawan juga akan memberi kesan yang negatif terhadap sistem penilaian prestasi. Kekangan belanjawan ini akan menyebabkan jumlah ganjaran akan dikawal. Salah satu cara yang sering digunakan ialah dengan menurunkan purata markah prestasi pekerja supaya jumlah pekerja yang mencapai tahap prestasi cemerlang berkurangan.
Walau bagaimanapun keadaan ini boleh mengakibatkan wujud pertentangan di antara objektif penilaian prestasi dan manipulasi markah prestasi pekerja demi untuk mengawal jumlah wang yang dibayar.
Akibatnya ia akan menurunkan kesahihan alat penilaian prestasi dan seterusnya menyebabkan di masa hadapan pekerja tidak akan bertindak balas dengan insentif yang ditawarkan oleh sistem ganjaran berasaskan prestasi. Kurangnya penerimaan pekerja ke atas sistem penilaian prestasi juga merupakan faktor yang boleh menjadi penghalang kepada keberkesanan sistem penilaian prestasi. Walaupun kaedah untuk mengurangkan masalah kelemahan penilaian prestasi digunakan seperti penggunaan kriteria yang lebih objektif.
Ini adalah kerana banyak faktor yang di luar kawalan individu berkenaan. 
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0224&sec=Rencana&pg=ot_05.htm#ixzz4fbGiDTU5 

1 comment:

  1. This way my colleague Wesley Virgin's tale begins with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL VIDEO.

    As a matter of fact, Wesley was in the army-and shortly after leaving-he found hidden, "MIND CONTROL" tactics that the CIA and others used to get whatever they want.

    THESE are the same secrets lots of celebrities (especially those who "come out of nothing") and elite business people used to become wealthy and famous.

    You probably know that you utilize only 10% of your brain.

    Really, that's because the majority of your brain's power is UNCONSCIOUS.

    Perhaps this conversation has even occurred INSIDE OF YOUR very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head seven years ago, while driving a non-registered, beat-up garbage bucket of a car with a suspended license and with $3.20 on his banking card.

    "I'm absolutely frustrated with living check to check! Why can't I turn myself successful?"

    You've been a part of those those conversations, right?

    Your very own success story is waiting to happen. All you have to do is in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S METHOD

    ReplyDelete